Teaching Canadian Children’s Literature: Learning to Know More
Metadata
Show full item recordAuthor
Nodelman, Perry
Reimer, Mavis
Date
2000Citation
Nodelman, Perry, and Mavis Reimer. “Teaching Canadian Children’s Literature: Learning to Know More.” Canadian Children’s Literature 26 (Summer 2000): 15-35.
Abstract
Dans cet article, les auteurs examinent les problèmes reliés à l'enseignement de la littérature canadienne pour la jeunesse au niveau universitaire. Or cette production littéraire est-elle avant tout de la littérature pour la jeunesse au de la littérature canadienne? En se concentrant sur des questions de genre et de spécifité nationale, les auteurs et leurs étudiants ont développé une typologie des caractéristiques de la littérature pour la jeunesse au Canada anglais. P. Nodelman et M. Reimer analysent les activités scolaires proposées en termes de pédagogie et d'exploration de la canadianité.
This article explores the problems and the excitements of teaching Canadian children's literature in a university context. Is this literature most significantly children's literature or Canadian literature? By focusing simultaneously on both generic and national paradigms, the authors and their classes developed a provisional list of the characteristics of mainstream Canadian children's literature. The article explores the implication of these classroom activities in terms of both pedagogy and the exploration of the Canadian features of Canadian literature.